op naar de laatste week - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lieke Asscheman - WaarBenJij.nu op naar de laatste week - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lieke Asscheman - WaarBenJij.nu

op naar de laatste week

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 November 2017 | Vietnam, Da Nang

Nou Daan, Je bent lekker met je bedwandsen......ik hoop het niet...zal er toch echt nog een week in moeten slapen...ga ervan uit dat het muggen zijn!

Afgelopen maandag eerst mee geweest met de groep Australiërs. Er werd niet gewerkt. Ze kregen een citytour. Ik heb alleen maar een citytour gehad richting de drakenbrug. Daar zijn we uitgestapt en gelopen naar een bar, wat gedronken en toen wat gegeten en weer terug. Dat was mijn citytour....
Nou deze was erg uitgebreid. Niet echt door de stad maar wel naar de lady boeddha. Leuk maar daar waren we zondag al geweest. Dit keer hebben we het gezien met regen, weer eens wat anders. Onderweg werd er nog het een en ander vertelt over waar wat was, maar dat wist ik ondertussen al. En bovendien kon je niet zoveel zien omdat we met 24 man in een busje opgepropt zaten, waar eigenlijk plek is voor 15 man. Gezellige boel dus....
Groepsfoto's gemaakt bij het strand waar het ook begon te regenen. Toen terug richting het Green House en hiervlakbij wat gedronken. Toen regende het echt pijpenstelen!
's avonds met z'n allen uiteten want Theresa was jarig. In sommige restaurants is er een speciale plek voor feestjes. Op de muur staat dan happy birthday met je naam. Hier onder stond een taart. Echt heel leuk! Theresa vond het ook super leuk. Taart was niet om te eten, ze houden hier nogal van gelei dus die taart was ook bijna geheel van gelei. Met wat fruit in het gelei. Zag er mooi uit maar daar bleef het bij.
Half verwegen het eten afscheid genomen van Koen die moest naar het vliegveld omdat hij vandaag naar huis gaat. Jammer, hebben een leuke tijd gehad!
Dinsdagochtend zou ik naar het social support gaan. De groep zou overal een rondleiding krijgen. Moest ik eerst mee naar de school omdat ze daar eerst de rondleiding kregen. Pas daarna gingen we door naar het social support. Daar heeft de groep even gespeeld met de kids en toen moesten ze door naar de ouderen. Nou ik ben gebleven bij de kids. Ik weet toch allemaal al wat er gedaan wordt. Dus ik bleef in m'n eentje achter bij de kids Heb ze lekker wat aandacht gegeven en kunnen observeren Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat er niet aan tafel wordt gegeten als wij er niet zijn. Te veel moeite blijkt na navraag. Gezegd dat ik dit heel jammer vind, want als het alleen gebeurd als er vrijwilligers zijn zal het snel in een slob terecht komen. Dit omdat ik straks weg ben en als niemand het oppakt het dus gewoon niet meer gaat gebeuren. Uiteraard wordt er gezegd dat Vy en Ly dit verder oppakken maar dat doen ze ook niet. Straks komen er weer andere vrijwilligers met nieuwe ideeen en die gaan ze dan uitvoeren. Dat snap ik ook wel.
Ik heb trouwens nog navraag gedaan over de matrassen. Dit is al een paar keer geprobeerd stuk of 3 keer. Maar steeds zijn er kids die de matrassen kapot maken. Omdat er hier geen goede beschermhoezen zijn is het geen optie om hier geld in te steken. Het wordt dan toch niet gebruikt. Dus kan ik het geld beter besteden. Een keer een lekkere fruitsalade ofzo want dat krijgen ze niet, Of voor medicatie. Ook dat hebben ze hard nodig. Dan weet ik ook zeker dat het goed besteed en gebruikt wordt.
Dinsdagmiddag zijn we naar de primeryschool geweest. Moest computerles geven. Engelse zinnen zeggen die ze dan moeten typen en later opslaan. Dat kon ik wel gelukkig.
Woensdag ochtend mocht ik naar het social support ipv school. Daar was ik heel blij mee omdat dit veel meer mijn ding is. Ik zou met Vy de fysio gaan lopen met Da. Helaas had Vy geen tijd omdat ze aan twee mensen van de grote groep uitleg moest geven over wat te doen bij degene die op de mat laten. Dus ik heb lekker met baby's geknuffeld en later met Lu gekleurd. Daarna moesten we naar de ouderen om daar met iemand te lopen. Nou die was liever lui dan moe want die ging geregeld zitten. Hij keek ons, Bert en mij, steeds heel boos aan omdat wij hem maar bleven aanmoedigen om te lopen. Uiteindelijk heeft hij een klein stukje gelopen maar was er kapot van. Toen hij eindelijk op het bankje zat kon er een lachje vanaf.
's middags naar het weeshuis geweest. Met zijn allen. Dit was gewoon teveel voor die kids. Die werden helemaal gek. Veel te druk en te veel verschillende mensen in een keer. Je zag gewoon dat ze niet wisten wat ze moesten doen. Zonde hoor.
Na het eten vroeg Mr Viet of ik meeging een biertje drinken met Marg en hij zelf. Met z'n drieen een biertje gedronken in de Manchester Bar. Nou hij doet alsof ik de kenner ben van het social support. Dat ik zoveel weet en zie en weet wat iedereen heeft. Tja nu zie ik dat ook wel, maar hij doet zo overdreven. Alsof ik een superman ben ofzo. Houd ik niet zo van. Ik kan toch weinig bereiken als ze niet willen veranderen en luisteren naar wat ik zeg. Toen ik mijn biertje op had moest ik snel terug want we gingen met z'n allen naar een spa voor een massage. WOW wat was die lekker joh! Zo ontspannen en fijn. Dat ga ik zeker nog een keer doen voordat ik terug ga als ik er de tijd voor heb.
Donderdagochtend eerst weer naar het social support geweest. Gelopen met Da. Samen met Vy en Georgia. Eindelijk liep Da weer eens. Vreemde ogen dwingen blijkbaar. Had zer zelf ook weer lol in. We hebben een week niet met hem gelopen omdat hij steeds niet wilde en dus met andere iets gedaan. Misschien heeft dat ook wel een beetje effect gehad. Wat ook was hij liep!!
In de middag gingen we naar een nieuw weeshuis. Een half uur rijden werd er gezegd. Nou een vietnamees half uurtje dan toch. Het was ander half uur. Maar de moeite waard. Het was net een instelling als bij ons maar dan ouderwetser. Een mooi groot terrein waar ze kids rondliepen en speelde. Echt fijn om te zien. Zoveel beter dan het social support om te zien. Hier met de kinderen gespeeld. Geweldig joh, ze genieten zo. Er kwam een knul naar me toe die wat engels sprak. Hij herhaalde steeds hetzelfde. Weet je hoeveel het is, achttien. Alles was werkelijk achttien. Hij had er zelf veel lol om.
Hoop dat we hier volgende week een hele dag naar toe kunnen. Dan kan je wat doen tenminste. Nu was het maar voor een uurtje. 's avonds nog even naar de winkel geweest in da nang. Een grote supermarkt waar ze bijn alles hebben, de Co-op. Leuk om door te lopen
Vrijdagochtend naar het social support geweest. Hier gevoetbalt met de daklozen. Ze hebben weer genoten, en wij ook! Gelukkig dat het droog was, want de rest van de week heeft het mega hard geregend. Toen we naar het social support reden stond de hele weg blank. Het leek wel een rivier, zo veel water. Voor de huizen lagen zandzakken, het kwam dan ook bijna binnen. Maar na een dag geen regen was er al veel water weggetrokken.
Vrijdagmiddag zijn Theresa en ik met de trein naar Hue gegaan. We zouden eigenlijk een trip maken met de easy driver. Hij zou ons zaterdagochtend in Hu ophalen en dan zouden we met de motor door de bergen gaan en daar overnachten en dan zondag weer via de bergen terug naar da Nang. Omdat ze zoveel regen hadden voorspelt hebben we dit gecanceld. Ik durfde niet achterop een motor met regen door de bergen. Dus we komen zondag weer terug met de trein.
Eenmaal aangekomen in Hue begon het te regenen. Toch lopend naar het hostel gegaan. Was 20 minuten lopen. Geen probleem. Hadden een kamer waar plek was voor 12 man. Ook alle bedden waren bezet. Ik sliep in het stapelbed boven. Een stijl rot trapje wat gemaakt was voor smalle vietnameesjes. Niet voor een gezonde hollandse meid zoals ik. Dus wat lastig om in en uit m'n bed te komen. Maar het is gelukt. Heb heerlijk geslapen. Helaas hebben we in Hue niks gezien. Het heeft alleen maar geregend .En dan niet zomaar een beetje regen maar echt met bakken! Vrijdagavond eerst in een vegetarisch restaurantje gegeten waar alleen maar vietnamzen aten. Waar plek was aan tafel kon je zitten dus we zaten bij een moeder en dochter aan tafel. Gelukkig kon die dochter wat engels dus die heeft voor ons het een en ander vertaald en besteld. Lekker een hotpot met groente. Heerlijk. In de tijd dat wij aan het eten waren hebben er 3 anderen aan onze tafel gezeten om ook eten. Blijkbaar eten wij langzaam. Toen we klaar waren zat er ook iemand aan tafel die engels kon en die heeft de rekening voor ons gevraagd. Nog geen 2 euro in totaal Zo goedkoop en lekker!
Daarna door de regen richting een bar gelopen. Hier wat gedronken en toen richting hostel. Omdat het net keihard begon te regen zijn we een andere bar binnen gegaan. Hier was live muziek. Echt super gezellig en leuke muziek. Hier de rest van de avond gebleven totdat de live muziek klaar was. Toen met de taxi naar het hostel want het regende erg hard. Denk 2 minuten rijden....
De zaterdag regende het de hele dag. We wilden naar de citadel lopen maar zijn omgedraaid omdat het zo te keer ging. Ook hele harde wind. Ergens wat gedronken en gegeten en toen terug naar het hostel waar we hebben gerelaxd. "s avonds wat wezen weten in een aantal bars wat gedronken. Op tijd naar huis want morgen moeten we weer met de trein terug naar huis in de ochtend.
De hele nacht heeft het geregend. En echt pijpenstelen. Gevolg dat vanmorgen de straat blank stond. De stoep kon je bijna niet meer onderscheiden van de straat. De taxi reed niet ivm te veel water. Toen we vroegen of de trein dan wel reed zeiden ze dit niet zeker te weten. Dus het was spannend of we terug naar huis konden. Met onze voeten tot de enkels in het water zijn we lopend naar de hoofdweg gelopen waar wel weer taxi's reden Die heeft ons naar het station gebracht. Gelukkig reed de trein. Onderweg zagen we echt dat heel veel wegen overstroomd waren. Je kon er ook niet meer doorheen rijden dus een mega lange file als gevolg. Ook veel zijstraten stonden blank en ook huisjes langs het spoor stonden onder water. Gelukkig had de trein er geen last van. We zijn veilig en wel terug in het Green House.
Wel erg jammer dat we niks hebben gezien van Hue schijnt veel mooie bezichtingen te hebben. Nu zei Mr Viet net dat hij volgende week zaterdag de groep mee neemt naar Hue en dat we mee mogen. Dit is natuurlijk super. Nu maar hopen dat het weer beter is. Want vandaag regent het ook de hele dag.
De groep zit in Hoi An. dat is compleet overstroomd. Al hun plannen zijn letterlijk in het water gevallen. Zonde.....
Morgen gaat m'n laatste week beginnen. Apart gevoel. Het lijkt alsof ik er nog maar zo kort ben. De weken gaan zo snel voorbij.
Dus in m'n laatste weekje nog volop genieten en doen wat ik kan doen en dan alles afsluiten en met een ervaring rijker terug naar huis.

Zo het is weer een heel verhaal geworden. En dat van een week tijd.
Bedankt weer de reacties. Super leuk om te lezen. Ook fijn te weten dat het goed met je gaat Aly! Gelukkig houd Thieu me ook op de hoogte via de Whatts app!

Tot snel allemaal!!

Gegroet Lieke!! XXX



  • 05 November 2017 - 13:18

    Kees:

    En wij maar klagen als de volkstuin na een regenbui wat drassig is.

  • 05 November 2017 - 20:01

    Corrie:

    Hoi Lieke. Ik heb weer genoten van je verslag. Hopelijk verloopt je laatste week wat
    droger. Veel plezier gewenst en we kijken uit naar je thuiskomst. Ook groetjes van Ralph

  • 05 November 2017 - 20:10

    Danielle :

    Graag gedaan Lieke :-)
    Een natte week dus, maar leuk om te lezen hoe je de dagen dan besteed, iets met barretjes!
    Haha, geniet er maar lekker van! Nog een weekje te gaan, veel plezier met de dingen die je nog wil doen.
    X daan

  • 06 November 2017 - 11:44

    Willemijn:

    Joehoee!!!!
    Wat leuk om het allemaal weer te lezen en de foto’s te bekijken!
    Geniet nog lekker van de dagen daar, maar ook gezellig dat je weer bijna terugkomt !
    X

  • 07 November 2017 - 17:59

    Anneke Roovers:

    Hallo Lieke,
    Beetje laat “ aangehaakt”, maar wat schrijf je leuk.
    En interessant.
    HopelIJk snel droge voeten daar en niet al te veel schade.
    Veel groeten en nog fijne laatste dagen.
    Goede reis terug en tot snel een keertje in het dorp !
    Groeten Anneke

  • 07 November 2017 - 20:43

    Morea:

    Leuk om weer te lezen! Geniet flink van je laatste week! ;)

    Xx Morea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

.

Actief sinds 02 Okt. 2017
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 11090

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 14 November 2017

Vrijwilligers werk in Vietnam

Landen bezocht: