al een werk week voorbij - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lieke Asscheman - WaarBenJij.nu al een werk week voorbij - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Lieke Asscheman - WaarBenJij.nu

al een werk week voorbij

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

20 Oktober 2017 | Vietnam, Da Nang

Wat lief en leuk om van jullie reacties te krijgen op mijn verhalen!
Mijn eerste werkweek zit erop. Vrijdagmiddag zijn we altijd vrij dus het weekend is begonnen.
Na mijn eerste dag kwam natuurlijk de tweede dag, logisch....Toen ben ik ook bij het social project geweest. Echt bijzonder want na een dag herkennen ze je toch al een beetje. Degene die de hele dagen op de grond liggen twee daarvan herkennen je stem al een beetje Die beginnen te lachen en kijken je echt aan van he daar ben je weer. Nu weet ik dat dit erg snel is na 1 dag, en misschien wil ik het zelf we heel erg graag geloven. De anderen reageren in ieder geval enthousiast als je aan komt en sommigen die kunnen zwaaien zwaaien je tegemoed. Heel leuk. Eerst met de baby's geknuffeld. Heerlijk hoor die aandacht die je ze kan geven. Daarna iemand op de mat eten gegeven en toen nog met 2 mensen in huis gewandeld omdat het hard regende. Die twee vonden het helemaal geweldig. Ze moesten na het wandelend hun kamer in, eentje wilde helemaal niet die was nog niet uitgelopen na zo'n ochtend alleen maar zitten. Helaas moest hij er toch naar toe.
Na de lunch zijn we gaan voetballen met de daklozen mannen. Geweldig om te zien. ze snappen er geen reet van maar hebben zoveel plezier! Eerst een warming up en dan de wedstrijd. Een vorige vrijwilliger heeft voetbalshirts en broekjes gekocht, dus het lijkt net echt. Ook is er een scheidsrechter die fluit. Maar iedereen doet maar wat. Op een gegeven moment kwamen er ook mensen van kantoor in pak op blote voeten meespelen. Zelfs de directeur heeft nog een balletje mee getrapt. Nadat de wedstrijd afgelopen was gingen we weer naar huis. Je begrijpt hoe bezweet ik was.......in de hitte voetballen pffff. Nu konden wij lekker een douche pakken bij thuiskomst, maar daar dus niet zo makkelijk. Zoveel mannen die hebben gevoetbald met 1 douche. En ik geloof niet dat ze die gebruiken.
's avonds na het eten nog lekker wat wezen drinken en toen naar bed.
Woensdagochtend weer naar het social project geweest. Met een downer lekker zitten kleuren en met ballonnen gespeeld. Ze vond het geweldig! Nog geholpen met eten geven en nog even met de baby's geknuffeld. 's middags naar de basisschool geweest om les te geven. Ik moest les geven in kleuren. Alle kinderen hebben dezelfde pakjes aan en moeten klassikaal de woorden na zeggen. Luid en duidelijk! Ze waren wel heel enthousiast allemaal. Ze gillen alles na en als je dan vraagt of ze de juiste kleur aan kunnen wijzen dan kunnen ze dit niet. Dus ze steken er niet heel veel van op. Vinden het gewoon leuk om dingen na te zeggen. Toen de les voorbij was mochten ze nog even spelen, hadden een bal bij en gingen voetbal spelen. Iemand van de staff hier, Nuong, die ging de warming up doen. Die was nog maar net klaar en de les begon alweer. dus er is weinig gevoetbalt. Ik moest toen naar een andere klas om iemand een op een engelse les te geven. Uit een werkboek waar eigenlijk een dvd of cd bij hoorde maar die er niet was, moest hij dingen lezen. Hij las het maar snapte er geloof ik niks van. Heel verlegen jongetje was het. Dit duurde een klein half uurtje en het lesgeven zat er weer op. De school ging ook uit. Al die kindjes willen je een high five geven en gedag zeggen. Super joh, opeens heb je tig kids rond je. We hadden de bal dus ik heb ze vermaakt met de bal. Vonden ze super.
Uiteraard 's avonds weer wat gedronken in de manchesterbar. De biertjes worden nog steeds aan de andere kant van de straat in een winkeltje gehaald. We hebben ook meteen een afscheidsdrankje gedaan op Marieke. Een Nederlandse vrijwilliger die hier 6 weken is geweest. Ze gaat morgen rondreizen door Vietnam en Thailand. Jammer dat ze weggaat, ik heb haar maar een paar dagen meegemaakt maar wel leuke dagen. Ze heeft me wegwijs gemaakt samen met de andere twee vrijwilligers, Koen (ook Nederlands) en Theresa uit Oostenrijk.
's avonds nog even met Kira gebeld omdat die jarig was vandaag! Nog gefeliciteerd meid.
Donderdagochtend moest ik les geven op de kleuterschool. Echt een herrie al die kleuters en peuters die door elkaar gillen om aandacht van mij . En dat alleen nog maar bij binnenkomst. Eerst meegedaan met de arobicles. Natuurlijk meteen bezweet want je snapt dat de school geen airco heeft en een klein warm gebouwtje is. Afijn zeiknat van het zweet ben ik les gaan geven. Het thema was dieren. Er was een kaart met een aantal dieren erop die ik dan eerst in het engels moest zeggen en die ze dan na moesten zeggen. Daarna in groepjes van 5 en vervolgens een liedje op de computer, Oh mac Donalds had a farm. Al die kids die zongen lekker mee, toen ik later vroeg of ze de dieren aan konden wijzen die ik opnoemde was dit toch best lastig. Maar ze deden hun best. De kids zitten daar van 6.00 uur 's ochtends tot 18.00 uur 's avonds op school.
Met de lunch geholpen in de klas met de allerkleinste. Hier zat ook een downer. Daar ben ik naast gaan zitten en heb hem zelf laten eten. Daarna samen een tijdje gezeten. Hij zag mijn telefoon in mijn kontzak zitten wees hiernaar. Ik heb die gepakt en de camera op de selfiestand gezet. Hij was zijn eigen echt aan het ontdekken. Stak zijn tong uit en weer terug. Weer zijn tong uit zijn mond en toen steeds dichter bij het scherm. Geweldig vond hij het maar leek het ook vreemd te vinden. Zo leuk om te zien.
Nadat de lunch klaar was gingen de kids een dutje doen. Vervolgens ging ik samen met Nuong 3 leraren engelse les geven. Dat was leuk om te doen. Ze willen echt engels leren! Jammer dan dat ik dat moet doen met mijn super goede uitspraak...ha ha ha. Gelukkig waren het simpele woorden en opdrachten.
's Middags naar het weeshuis. Hier heb ik met de baby's geknuffeld en massage gegeven en de fles gegeven. Heerlijk om te doen. Gewoon aandacht geven die ze anders niet krijgen!
Vrijdagochtend naar het social project naar de ouderen. Mijn opblaasballen meegenomen. Lekker mee overgegooid, meteen een oefening voor die oudjes Ook naast een oude dame gaan zitten die hele verhalen tegen me vertelde. Alsof ik het verstond...heb in het nederlands terug gepraat en ze vond het prima.
Toen ik iemand in een rolstoel naar zijn kamer moest brengen waren er twee zusters bezig met iemand te verzorgen. Dat gaat hier gewoon in het openbaar. Niks geen privacy. Alles op een kamer en open en bloot. Wat ik toen zag schrok ik toch wel van. Een zwaar ondervoed iemand met over haar hele lijf decubitus wonden. Wonden die niet meer dicht gaan. Ze had er een op haar schaambeen waar ze mee bezig waren om te desinfecteren. Alleen het spul was bijna op. Ze vroeg of ik dit kon doneren Ik zal in de apotheek kijken of ik het kan vinden. Maar of het nog nut heeft, zoals ik haar zag liggen red ze het denk ik niet lang meer. Schijnt een vrouw van ongeveer 20 jaar te zijn die 3 jaar geleden binnen in gekomen en suiker heeft. Toen was het nog een mooie jonge vrouw vertelde ze me. In 3 jaar tijd zo achteruit gaan...ik heb mn bedenkingen erover. In het bed tegenover haar lag een uitgemergelde jongen. Ook shokking om te zien. Wat daar mee was weet ik niet.
Toen we aan het ballen waren kwam er een ambulance iemand ophalen. Alle spullen moeten dan mee, van luiers tot etenskommen. Die krijg je niet in het ziekenhuis. Daar moet je voor betalen.
Afijn met de oudjes een leuke ochtend gehad. Als afsluiter nog even bij de kids met down geweest en met de opblaasbal gespeeld. Vonden ze geweldig. De grootse lol!
Op vrijdag werk je alleen in de ochtend dus nu heb ik weekend. Gaan zo Da Nang in en morgen naar de marble mountain en als het weer het toelaat naar het strand in de middag. Zondag naar Hoi An. Heb er zin in!
Tot horens maar weer!!!
Liefs Lieke

  • 20 Oktober 2017 - 09:37

    Kees:

    Pittige week hoor. Ben trots op je.

  • 20 Oktober 2017 - 12:35

    Morea:

    Jeetje best heftig allemaal als ik dat zo lees! Ja dan hebben wij het in Nederland maar goed en dat besef je dan wel. Ze zullen erg blij zijn met de aandacht die jij ze geeft ;). En je sport wat af zeg hahaha jij komt straks met een getraind lichaam terug! Geniet van je weekend! Xx

  • 20 Oktober 2017 - 17:04

    Nicky:

    Haa lieve Liek!!
    Wat super leuk om je verhalen te lezen:) je enthousiasme spat er gewoon vanaf!
    Volgens mij zit je daar helemaal op je plekje (niet daar blijven he??)
    Heel veel plezier, geniet van alles en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    XxX

    P.s: ik hoop niet dat je de voetballers daar het woord Fey-e-noord leert??

  • 20 Oktober 2017 - 20:49

    Anja Liberton:

    Zo,dat is best heftig allemaal.
    Veel nieuwe indrukken en nieuwe ervaringen. Wel een prachtig werk om te doen.
    Super leuk om je verhalen te lezen.

  • 21 Oktober 2017 - 16:12

    Danielle:

    Hoi Lieke!
    Wat een verhalen al zo in je eerste week, veel indrukken krijg je mee.
    Maar ook confronterend om te zien dat er weinig tijd en materialen zijn om deze mensen de juiste verzorging te geven, zoals wij die gewend zijn. Waar hebben wij het dan over he?!
    Geniet nog van je tijd daar, je kunt veel voor ze betekenen. Alleen al met je lach en aandacht! Super.
    Liefs Daan X

  • 21 Oktober 2017 - 23:26

    Corrie Robbe:

    Hoi Lieke,

    Wat fijn dat je daar zulk goed werk kunt doen. Wat zullen de mensen en kinderen blij met je zijn.
    We wensen je nog veel plezier toe en zien uit naar je volgende verslag. Leuk om te lezen.

    Groetjes Peter en Corrie

  • 22 Oktober 2017 - 07:39

    Aalydia:

    Joh, wat doe je veel daar en jouw enthousiasme spat eraf, dit gaat een hele bhijzondere tijd voor je worden, ik ben heel benieuwd naar het volgende verslag, we leven met je mee xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

.

Actief sinds 02 Okt. 2017
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 11077

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2017 - 14 November 2017

Vrijwilligers werk in Vietnam

Landen bezocht: